Spreektekst motie vreemd "Geen extra opvang asielzoekers in Noord-Holland" (PS-vergadering 28-9-2015)

Geachte voorzitter,

Het doet mij deugd dat ik mijn maidenspeech kan houden over een onderwerp dat de gemoederen zo bezighoudt momenteel; de gewenste, volgens het merendeel in deze zaal zelfs noodzakelijke, opvang van asielzoekers in Noord-Holland. Waarbij de term ‘vluchtelingen’ - aangezien het in feite hoofdzakelijk niet over vluchtelingen gaat, nogal aan inflatie onderhevig is. Immers kiest men er bewust voor om duizenden kilometers af te leggen, waar ondertussen talloze veilige havens genegeerd worden, om specifiek toegang te kunnen krijgen tot Nederland. Men kiest bewust voor Nederland vanwege de sociale voorzieningen

Voorzitter, de provincie wil, afwijkend van het plaatselijke bestemmingsplan, het afgeven van omgevingsvergunningen naar zich toe trekken.

De PVV is benieuwd of het College de mening van de burgers - binnen de gemeentes waar men opvang wil bewerkstelligen, serieus genomen wordt binnen de besluitvorming?

Ook is de PVV benieuwd of het College rekening houdt met de gevolgen voor de sociale voorzieningen en in het bijzonder de sociale woningmarkt? Een woningmarkt die al sinds tijden op slot zit en waar de Noord-Hollander voor tientallen jaren dus vrijwel niet voor in aanmerking meer lijkt te komen. Nu is in bepaalde gemeentes de wachttijd al rond de 20 jaar. U hoort het goed, rond de 20 jaar!

Het is duidelijk dat de provincie geen langetermijnvisie heeft, noch enige idee heeft wie men binnenhaalt. Ook heeft men geen idee over hoeveel asielzoekers het eigenlijk gaat, hoeveel er nog van plan zijn om naar Nederland af te reizen en hoeveel daarvan voor de rekening komen van de provincie.

Ook heeft men het niet over de tijdsduur van deze voorgenomen opvang en hoe men in zijn werking gaat stellen dat deze asielzoekers uiteindelijk toch weer naar de eigen regio teruggaan.

Voorzitter, ik wil graag eindigen met een dringende oproep aan dit huis om rekening te houden met de vele burgers in Noord-Holland die zich ernstige zorgen maken over de gevolgen voor de provincie, voor de gevolgen voor hun veiligheid, leefbaarheid en toekomstperspectief.

Hopelijk kiest dit College voor de burgers van Noord-Holland.

En daarom een motie vreemd met het dictum:

Roept het College op om: Een vooruitziende blik te hebben en geen extra opvang te faciliteren noch het voortouw te nemen in het zoeken naar oplossingen voor de extra opvang van asielzoekers.

En gaat over tot de orde van de dag.