Spreektekst Verklaring van geen bedenkingen Windpark Groetpolder (PS-vergadering 10-7-2017)

Voorzitter,

Het begint er helaas op te lijken dat we in herhaling vallen. Net als in de laatste PS wordt er nu opnieuw aan de Staten gevraagd of er sprake is van een goede ruimtelijke ordening. Deze keer Windpark Groetpolder en hierna weer, maar dan over Windpark Ferrum - Tata.

In andere woorden wordt er eigenlijk gevraagd: deugen deze plannen? En de vraag stellen is hem eigenlijk al beantwoorden.
Want als we de zienswijzen bekijken dan lezen we dat de plannen niet deugen en als we naar de insprekers hebben geluisterd dan horen we hetzelfde verhaal.
Zelfs GS erkent eigenlijk dat de plannen niet deugen, want anders zou zij niet aan PS vragen om een verklaring van geen bedenkingen goed te keuren.

Desondanks zal deze vvgb dan toch wel goedgekeurd worden. Want de voorstemmers kijken niet elke dag uit hun raam en zien daar een windmolen in hun achtertuin staan. Hun uitzicht beperkend en slagschaduw veroorzakend. Zij kunnen vrolijk verder slapen ’s avonds want zij horen het gezoem en geruis van de wieken niet.

Zelfs het plaatsen van uilenveren op de wieken zal een goede nachtrust niet helpen. Sterker nog een experiment hiermee in de Provincie Utrecht mislukte volledig, want de veren zorgden alleen maar voor meer geluid en de overlast werd daardoor erger.

Voorzitter, wat ook een raar verhaal blijft is de wijziging van woningen tot bedrijfswoningen. Door deze naamsverandering, of truc, wordt het opeens wel mogelijk om windmolens binnen 600 meter van woningen toe te staan.
De bewoners gaan nu ‘visueel toezicht’ houden op de molens.
Wat houdt dat precies in? Vragen wij de Gedeputeerde.

Daarnaast vrezen wij ook voor een precedentwerking. Want op deze manier kan GS elke keer haar eigen opgelegde regels omzeilen.

De PVV gaat iets wat krom is niet recht praten en zal daarom dan ook tegen deze vvgb stemmen.

PIP (STEMVERKLARING)

Voorzitter, zoals al in eerdere commissievergaderingen aangegeven heeft de PVV in het verleden altijd tegen de PIP gestemd en zal vandaag dan ook geen uitzondering maken. Wij zullen het faciliteren van windparken in ons Noord-Holland namelijk nooit goedkeuren. Nu dus ook niet.