Spreektekst Opdracht aan GS tot opstellen Referendumverordening (PS-vergadering 6-2-2017)

Geachte voorzitter.

Zoals het zich laat aanzien krijgt de referendumverordening uit 1997 die in 2007 nog een technische update heeft gehad op korte termijn een opvolger. Na een poging van de PVV fractie om een referendum te organiseren conform de oude verordening, heeft het Presidium op 7 september 2015 besloten een werkgroep samen te stellen die als opdracht kreeg:

1) Te onderzoeken of er voldoende draagvlak is voor een nieuwe referendumverordening, en zo ja, hoe deze er dan op hoofdlijnen uit moet zien?

2) Te onderzoeken hoe moet worden omgegaan met de huidige verordening.

Voorzitter, voor wat betreft onderzoeksopdracht 1, is de werkgroep gebleken dat er voldoende draagvlak is binnen de fracties, getuige de voordracht van vandaag waarin een raadgevend correctief referendum in stemming zal worden gebracht. En als de voordracht straks wordt aangenomen, kunnen we helemaal met zekerheid stellen dat er voldoende draagvlak is binnen de Provinciale Staten.

Als voorzitter van de werkgroep referendumverordening ben ik dan ook verheugd dat de eerste grote stap, namelijk het geven van de opdracht aan Gedeputeerde Staten om een nieuwe referendumverordening op te stellen, hier vandaag in stemming kan worden gebracht.

In de werkgroep is er flink gediscussieerd door voor- en tegenstanders van een referendumverordening over de nut en noodzaak daarvan en (dat is onderzoeksopdracht 2), hoe moet worden omgegaan met de huidige verordening. We stellen vandaag nog niet een nieuwe verordening vast. GS krijgt de opdracht om dit jaar een verordening op te stellen, binnen de kaders van deze voordracht. En totdat de nieuwe bakens zijn gezet en bekrachtigd, is afgesproken de bestaande verordening te handhaven.

Vandaag bepalen we alleen de kaders voor de nieuwe verordening. De voordracht zal dan niet alleen aan de voorkant (de verordening zelf), maar ook aan de achterkant (uitvoering bij gemeenten en geld reserveren) worden vormgegeven door GS.

Als laatste voorzitter, wil ik alle collega-Statenleden bedanken voor hun constructieve inbreng, zowel de voor- als tegenstanders. En een speciaal woord van dank wil ik uitspreken naar de collega’s van de griffie en ambtelijke ondersteuning. Zonder hun inbreng en expertise had het resultaat een stuk minder geweest.

Ik dank u voor uw aandacht.