Spreektekst Jaarstukken 2014 (PS-vergadering 29-6-2015)

Voorzitter,

De fractie van de PVV heeft het Provinciaal huishoudboekje van 2014 doorgenomen.

Er is een aantal landen in Europa dat er financieel een puinhoop van gemaakt heeft. Wij gaan daar allemaal de wrange vruchten van plukken. De eerste schrijnende gevallen zijn al te zien.

Dat het ook anders kan bewijst GS van Noord-Holland met de jaarstukken 2014.

Gedegen werk.

De op- en aanmerkingen van de accountant onderschrijven wij en we gaan ervan uit dat deze items worden / zijn opgepakt.

Toch hebben wij volgend op- en of aanmerkingen.

Wat ons opvalt is het “uit de pas lopen” van de programma’s qua baten en lasten.

De programma’s 1 tot en met 6 scoren in lasten beduidend hoger dan in baten.

Je ziet dan ook dat met name die programma’s ( programma’s 2, 3, 5 en 7 ) gebruik maken van de reservepot(ten). En voorzitter, die zijn op enig moment een keer leeg. Goed om dan nu al te beginnen met het heroverwegen van toekomstige uitgaven binnen die programma’s.

Het programma financiën draagt nu de hele provinciale begroting en dat vinden wij erg risicovol.

De cijfers zijn verder duidelijk en mijn fractie heeft nu, tijdens deze vergadering, niet de bedoeling om per programma met GS te gaan onderzoeken hoe dat “uit de pas lopen” is ontstaan.

Wel zal de PVV in de komende jaren er op toezien dat de uitgaven van de provincie binnen deze programma’s meer gaan bewegen richting inkomstenlijn en ik noem daarbij twee voorbeelden waarin, als het aan de PVV ligt, gesneden kan worden.

Ik wil daarbij starten met de uitgaven rond de zogenaamde 'duurzame windturbines', dé zelfverklaarde pijler van de Noord Hollandse economie. Dit zijn uitgaven die werkelijk geen STUIVER opleveren voor de belastingbetaler. Integendeel. Dit energiefeestje levert ons Noord- Hollanders een stijgende energierekening op en een bijbehorende lege portemonnee.

Last but not least mag en kan er wat de PVV betreft nog flink gesneden worden in subsidies. Een veel te lange lijst (zie begroting) die uitnodigt om flink in te strepen.

Voorzitter, mijn fractie kan desondanks akkoord gaan met deze jaarstukken.

Complimenten aan allen die ervoor gezorgd hebben dat dit resultaat er staat.

Dank u.