Spreektekst Kaderbrief 2016 (PS-vergadering 29-6-2015)

Voorzitter,

Aan PS wordt vanmiddag gevraagd, beleidsarm en gebaseerd op toekomstige financiële middelen,
kaders te stellen waarmee GS financieel verder kan.

Wel, voorzitter, inhoudelijk is deze kaderbrief een beetje vaag allemaal. Want wie weet wat de toekomst ons brengt.

Maar laat ik beginnen met een algemene opmerking.
GS maakt een duidelijke melding inzake aanpak werkloosheid. Alleen jeugdwerkloosheid als specifiek thema. Een gemiste kans. Wij stellen voor om werkloosheid, van jeugd tot ouderen, op te pakken.

In deze kaderbrief analyseert GS de autonome ontwikkelingen van de belangrijkste inkomstenbronnen, zoals het provinciefonds en de opbrengst van de opcenten op de motorrijtuigenbelasting.

Laat ik eerst stellen dat mijn fractie het een uitstekende zaak vindt dat er goed wordt nagedacht over financiën. Het draagvlak voor alle dossiers in deze provincie.

Echter, ik verwoordde het al, alles is een beetje vaag.
Dat blijkt ook uit volgende citaten uit de Kaderbrief.

a) Opcenten

Citaat: Ons college stelt op dit moment voor, een sluitende begroting niet te realiseren door de burgers van Noord-Holland extra te belasten.
Mijn fractie is er niet gerust op dat er meer aan opcenten wordt “gevangen”.

b) Dividendopbrengsten

Citaat: Voor 2016 verwachten wij per saldo een toename ( 4 miljoen ) van de dividend ontvangsten. Dit wordt voornamelijk verklaard door het ophogen van de dividendverwachting van nutsbedrijven.

c) Ontwikkeling van de uitkering uit het provinciefonds

Citaat: Wij voorzien voor de komende jaren (t/m 2017) een daling van de uitkering uit het provinciefonds. Voor de jaren daarna verwachten wij een stijging van de uitkering uit het provinciefonds.

Nog een vaag en onzeker punt.

Het inzetten van de stelpost nieuw college

Bij de begroting 2014 zijn uit het destijds batige saldo middelen gereserveerd voor het nieuw te vormen college in 2015. Deze middelen ( bijna 20 miljoen!!! de komende 3 jaren ) kunnen nu ingezet worden bij de Begroting 2016 ter dekking van eventuele nieuwe beleidswensen.
Vraag aan GS: Kan GS uitgebreid aangeven wat hiermee bedoeld wordt?

VpB

In 2014 is het wetsvoorstel ‘Wet modernisering VpB-plicht overheidsondernemingen’ door de Tweede Kamer aangenomen. Met deze wetswijziging worden overheidsondernemingen ( gemeenten, provincies, waterschappen en andere publiekrechtelijke lichamen ) indien de overheidsonderneming op dezelfde markt actief is als private ondernemingen, met ingang van 1 januari 2016 vennootschapsbelastingplichtig (VpB-plichtig).

Vanaf 2016 moet de provincie in staat zijn een tijdige en juiste aangifte VpB bij de Belastingdienst in te dienen.

U stelt in deze Kaderbrief dat de boel in 2015 helder wordt. Uitkristalliseert, noemt u dat.
U meldt in uw tekst dat In de volgende Kaderbrief dat uitgebreid genoemd gaat worden. Maar die komt pas in juni 2016. Een beetje laat, vinden wij.

Omdat 1 januari 2016 dichtbij is heeft de PVV NH vragen aan GS.

Vragen:
1) Is het al bekend hoeveel deelnemingen, zoals boven bedoeld, de Provincie NH heeft?
2) Geldt deze nieuwe regeling ook voor de grondexploitatie(s) van de Provincie NH?
3) Wat is de financiële consequentie van deze belasting voor de provinciale begroting 2016 en verder?
4) Indien deze consequentie negatief is, kunt u dan aangeven waar u de extra afdrachten vandaan gaat halen?

Voorzitter, het zal helder zijn dat mijn fractie de boel nogal vaag vindt.
Wij maken ons dan ook zorgen over de financiën van de provincie in de komende jaren.

In mijn spreektekst Jaarstukken 2014 meldde ik dat GS een degelijk werk heeft afgeleverd in 2014.
Gebaseerd daarop hebben wij er vertrouwen in dat GS onze zorgen kan weerleggen en daarom kunnen wij akkoord gaan met deze Kaderbrief.