Spreektekst motie vreemd "Niet in gebruik zijnde, defecte en technisch verouderde windturbines per direct te laten verwijderen of sommeren te laten verwijderen" (PS-vergadering 13-3-2017)

Voorzitter,

Onlangs ontvingen onze Staten een brief van de wethouder duurzaamheid en onderhoud van de gemeente Haarlem, te weten mevrouw Sikkema.

De wethouder geeft in haar brief aan dat op de voormalige stortplaats Schoteroog, gelegen in de noordoostzijde van de gemeente Haarlem nabij bedrijventerrein Waarderpolder, vier windturbines staan die al anderhalf jaar niet meer draaien, omdat ze aan het eind van hun technisch levensduur zijn. Al anderhalf jaar staan deze windturbines dus gewoon stil.

Voorzitter, voor de PVV is dit onacceptabel, aangezien windturbines een wagonlading nadelen met zich meebrengen, niet alleen de welbekende horizonvervuiling, maar sterk verouderde windmolens kunnen ook nog eens de zeer schadelijke stof neodymium bevatten. Niet in gebruik zijnde, defecte en technisch verouderde windturbines moeten wat ons betreft dan ook zo snel mogelijk worden verwijderd uit ons mooie Noord-Hollandse landschap.

Daarom dan ook de volgende motie met als dictum:

Provinciale Staten roept het College op om genoemde vier stilstaande en verouderde windturbines per direct te laten verwijderen of sommeren te laten verwijderen;

en in Noord-Holland soortgelijke windturbines ook zo snel mogelijk te laten verwijderen of sommeren te laten verwijderen.

En gaan over tot de orde van de dag.

Dank u wel, voorzitter.