"Haagse aandacht treinenquête" (IJmuider Courant, 23-6-2016)

IJmond - De enquête van deze krant over de verslechterde treindienstregeling op de Kennemerlijn is reden voor de VVD-fractie in de Tweede Kamer om opnieuw kritische vragen te stellen aan staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur. Ook de PVV-fractie in Provinciale Staten van Noord-Holland roert zich.

In samenwerking met de gemeente Beverwijk hebben Dagblad Kennemerland en de IJmuider Courant een online enquête gehouden waar in een week tijd 778 reacties op binnenkwamen. Reizigers zijn de overvolle treinen massaal spuugzat. Sinds december vorig jaar rijden er vrijwel alleen nog boemeltjes op de Kennemerlijn, nadat de NS veertig dagelijkse intercity’s op het traject schrapte om de verliesgevende lijn weer in de zwarte cijfers te krijgen.

Dat heeft grote gevolgen gehad voor de overgebleven boemeltjes, die nu vaak overvol zitten. Van alle treinreizigers geeft 82 procent de kwaliteit van reizen tussen Alkmaar en Haarlem een onvoldoende, in de meeste gevallen zelfs een zware onvoldoende. Bijna alle treinreizigers - 97 procent - vinden dat de NS meer moet doen dan het verlengen van drie sprinters per dag om de dienstregeling te verbeteren.

Over deze enquêteresultaten stellen de VVD-Kamerleden Heerema, Visser en De Boer opnieuw vragen aan staatssecretaris Dijksma. Zij vinden het opmerkelijk dat de NS blijft beweren dat het doorgaans prima gaat op de Kennemerlijn, terwijl de treinreizigers in de enquête een heel ander beeld aangeven. Uit de schriftelijke vragen: ,,Hoe rijmt u de uitlatingen van de NS die zegt dat het allemaal keurig verloopt, dat er ruim voldoende zitplaatsen zijn voor alle passagiers, dat mensen slechts minuten later op hun bestemming zijn dan voorheen met de sneltrein, terwijl passagiers zelf klagen richting de NS over de drukte, dat er wordt geklaagd over agressie tussen treinreizigers onderling, dat mensen treinen laten voorbijrijden omdat ze er niet meer bij kunnen, dat mensen klagen over zulke beroerde overstappen dat ze niet minuten, maar halve en hele uren later op hun eindbestemming zijn? Graag een toelichting op dit enorme verschil in beleving.’’

De Kamerleden willen ook van de staatssecretaris weten of het ’uitkleden’ van de Kennemerlijn, waar nu bijna alleen nog stoptreinen rijden, past binnen de concessie die de NS voor deze lijn heeft. Ook vraagt het VVD-trio of de staatssecretaris überhaupt aandacht heeft voor het onderwerp, en of er over wordt gesproken met lokale overheden.
Wethouder Jaqueline Dorenbos van Beverwijk, die zich inspant voor een betere dienstregeling, heeft herhaaldelijk aangegeven dat zij in Den Haag geen enkel gehoor krijgt voor haar klachten over de verslechteringen voor de treinreizigers.

PVV-vragen

De PVV-fractie in Provinciale Staten van Noord-Holland heeft eveneens schriftelijke vragen gesteld naar aanleiding van de enquête van deze krant. Deze vragen zijn gericht aan het college van Gedeputeerde Staten. De PVV trekt flink van leer. ,,Deelt u de mening dat het een grof schandaal is hoe de NS omgaat met haar treinpassagiers op de Kennemerlijn, die voor een bar en boze dienstverlening en volledig uitgeklede dienstregeling wél het volle pond mogen betalen?”, luidt de eerste vraag.

Uit de vragen dampt ongeloof over de slechte dienstverlening aan de Noord-Hollandse treinreizigers. De PVV meent dat de provincie alles uit de kast moet halen om de NS tot verbeteringen te bewegen. Het baart de PVV ook zorgen dat de enquête aantoont dat veel treinreizigers die ook een auto hebben, hun eigen voertuig weer massaal zijn gaan gebruiken voor woonwerk-verkeer. De PVV wil van het provinciebestuur weten welke gevolgen dit heeft voor het al drukke Noord-Hollandse wegennet.
Een van de drie VVD-Kamerleden is op 2 juli in Beverwijk aanwezig , in een VVD-truck op de Vers- en Brocantemarkt.